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Author: Anne Levesque

Abstract:

In most Canadian jurisdictions, human rights statutes prohibit discrimination in the context of the provision of services available or offered to the public. While some statutes expressly exempt specific government activities from their scope of application, these statutes otherwise prohibit discriminatory practices in the context of service provision without distinction, regardless of whether these services are public or private in nature. Despite these prohibitions, respondents in government services cases have sought to advance various arguments that they should be treated differently from and in effect more leniently than other respondents who face human rights complaints, most notably in the past decade. This article shows that, by making service arguments, government respondents are gaming the system by attempting to limit avenues of recourse for discrimination claims, although important changes in the human rights legal landscape may alter government respondents’ legal strategies in years to come. 

Résumé

Dans certaines provinces canadiennes, les lois régissant les droits de la personne interdisent la discrimination dans la prestation de services offerts au public ou mis à sa disposition. Si elles excluent expressément certaines activitiés gouvernementales de leur champ d’application, elles interdisent par ailleurs les pratiques discriminatoires dans le contexte de la prestation de services, sans égard à la nature publique ou privée des services en question. Malgré ces interdictions, des défendeurs dans des causes portant sur des services gouvernementaux ont soutenu, notamment au cours de la dernière décennie, au moyen de divers arguments qu’ils devraient être traités différemment, voire avec plus de clémence, que d’autres visés par des plaintes pour violation des droits de la personne. L’auteur montre qu’en avançant des arguments fondés sur la notion de service, les défendeurs représentant l’administration gouvernementale chercent à déjouer le système en essayant de limiter les voies de recours dans les cas de plaintes pour discrimination, et ce, même si des changements importants dans le paysage juridique des droits de la personne pourront modifier, dans les années à venir, les stratégies juridiques de défense de l’administration gouvernementale. 

Recommended Citation

Anne Levesque, “Gaming the [Human Rights] System?: A Critical Look at Discrimination Complaints Involving Government Services” (2020) 9:1 Can J Hum Rts 35.