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Authors: Sarah Buhler & Amanda Dodge

Abstract

Governing law and policy in Saskatchewan mandates fair and reasonable telephone access for prisoners in provincial correctional centres. Our community-engaged, qualitative research project investigated the state of telephone access in Saskatchewan correctional centres from the point of view of former prisoners. Our research shows that prisoners’ experiences of telephone access cannot be described as fair or reasonable. Rather, telephone access is experienced by many prisoners as a precarious privilege that is perpetually at risk of revocation by guards. Former prisoners also placed the issue of telephone access squarely within a larger context of institutional violence and deprivation.Finally, our research highlights the ways in which the profit-seeking motives of a private prison telephone company impact prisoners’ day-to-day experiences of unfairness with the telephone system, both in terms of technological problems and cost barriers that include and also go beyond the cost of individual calls.

Résumé

Les lois et les politiques en vigueur en Saskatchewan exigent que les personnes détenues dans les centres correctionnels provinciaux aient un accès équitable et « raisonnable » au téléphone. Dans le cadre de notre projet de recherche qualitative axée sur la communauté, nous avons examiné l’état de l’accès téléphonique dans les centres correctionnels de la Saskatchewan selon la perspective d’anciens détenus. Notre recherche montre que selon l’expérience des détenus, l’accès au téléphone ne peut être qualifié ni d’équitable ni de raisonnable. Nombre d’entre eux le perçoivent plutôt comme un privilège précaire que les gardiens menacent constamment de révoquer. Les anciens détenus ont également placé la question de l’accès au téléphone dans un contexte plus large de violence et de privation dans les établissements. Enfin, notre recherche met en lumière les façons dont la recherche du profit par une compagnie de téléphone privée à l’intérieur de la prison influe sur les expériences d’injustice subie jour après jour par les détenus quant au système téléphonique, tant en ce qui concerne les problèmes technologiques que les obstacles financiers qui incluent certes le coût des appels individuels, mais qui vont bien au-delà de ceux-ci.

Recommended Citation

Sarah Buhler & Amanda Dodge, “Policy, Practice and Privatized Prison Telephones in Saskatchewan” (2019) 8:1 Can J Hum Rts 1.