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Author: Laverne Jacobs

Abstract

Transportation is the lifeline that connects persons with disabilities with the
community, and facilitates greater opportunities for work, social inclusion
and overall independence. Adequate accessible transportation has long been a
concern of persons with disabilities, yet there is a dearth of sustained research
on the legal and societal implications of transportation inequality for persons
with disabilities. This article contributes to the research on both transportation
inequality and equality theory by providing an empirical and theoretical
analysis of the human rights tribunal decisions on transportation equality in
Canada. In doing so, it examines the issues from the perspective of the voices
of persons with disabilities by focusing on the substance of their legal claims.
Ultimately, the author argues that narrow interpretations of prevailing law
and doctrine have resulted in missed opportunities for achieving transportation
equality on the ground for persons with disabilities. These opportunities may be
captured by the application of a new theory of equality that addresses disability
discrimination through the lens of what the author terms the ‘universality of the
human condition’.

Résumé

Lien vital qui relie les personnes en situation de handicap à la communauté, le
transport accroît les possibilités de travail, d’inclusion sociale et, globalement,
d’autonomie. L’accès à des modes de transport adéquats est depuis longtemps
source de préoccupation pour les personnes en situation de handicap, mais il y a
néanmoins très peu de recherches soutenues sur les conséquences juridiques et
sociétales de l’inégalité en matière de transport pour les personnes handicapées.
Le présent article se veut une contribution à la recherche à la fois sur l’inégalité
en matière de transport et sur la théorie de l’égalité, et ce, au moyen d’une
analyse empirique et théorique des décisions des tribunaux des droits de la
personne relatives à l’égalité des transports au Canada. Ainsi, il examine les
préoccupations du point de vue des personnes en situation de handicap en se
concentrant sur la substance de leurs revendications juridiques. Enfin, l’auteur
fait valoir que des interprétations étroites de la loi et de la doctrine en vigueur ont
privé les personnes handicapées d’occasions concrètes de parvenir à l’égalité en
matière de transport. Ces occasions peuvent être appréhendées par l’application
d’une nouvelle théorie de l’égalité qui traite de la discrimination fondée sur la
déficience à travers le prisme de ce que l’auteur appelle « l’universalité de la
condition humaine ».

Recommended Citation

Laverne Jacobs, “The Universality of the Human Condition: Theorizing Transportation Inequality Claims by Persons with Disabilities in Canada, 1976 – 2016” (2018) 7:1 Can J Hum Rts 35.